Opracowania.pl PLUS:
Zaloguj się żeby dostać więcej

Transport wodny i powietrzny w Polsce

Najtańszym rodzajem transportu jest śródlądowy transport wodny. Jego wadą jest niewielka szybkość oraz bardzo duży koszt regulacji szlaków wodnych. Dodatkowo w Polsce żegluga na ogół jest niemożliwa w zimie z powodu zamarzania rzek.

Długość żeglownych dróg śródlądowych w Polsce wynosi 3638 km. Głównym szlakiem wodnym jest Odra wraz z Kanałem Gliwickim. Łączy Górny Śląsk ze Szczecinem. Jest rzeką najlepiej uregulowaną. Do żeglugi wykorzystywany jest także dolny i środkowy bieg Wisły.

Oprócz Kanału Gliwickiego drogami wodnymi są również inne kanały. Najważniejsze z nich to Kanał Bydgoski, Augustowski, Wieprz-Krzna (najdłuższy), Elbląski, Żerański.

Żeglugą śródlądową przewozi się rocznie około 9,6 mln ton towarów i 1,4 mln pasażerów. W przewozach towarowych dominuje piasek i żwir, a na dalszym miejscu węgiel kamienny, rudy, metale i wyroby metalowe oraz nawozy. Przewozy pasażerskie ograniczają się do lokalnych przewozów turystycznych.

Polskie porty zgrupowane są w zasadzie w dwóch ośrodkach: Szczecin - Świnoujście i Gdańsk - Gdynia. Poza nimi niewielkie porty są w Kołobrzegu, Ustce i Darłówku.

Polska flota handlowa liczy ponad 130 statków o nośności blisko 2610 tys. DWT. W latach 90. znacznie spadła liczba statków pływających pod polską ban derą. Część statków polskich armatorów przeszła pod obce bandery, które mają korzystniejszy system podatkowy.

Polskie statki przewożą rocznie ponad 25 mln ton towarów. Większość przypada na żeglugę o zasięgu oceanicznym, mniej na żeglugę o zasięgu europejskim, a najmniej o zasięgu bałtyckim. Mniejsze zapotrzebowanie na przewozy ze strony polskiej gospodarki spowodowało sytuację, że większość towarów jest przewożona między portami zagranicznymi. Tylko niespełna 20% to przewozy ładunków polskiego handlu zagranicznego, a ponad 2% to tranzyt. Polskie statki przewożą głównie zboże, towary masowe, drobnicę, węgiel i koks oraz rudy.

W 2005 roku polskie porty przeładowały towary o masie blisko 60 mln ton. Na Gdańsk i Gdynię przypadło ponad 36 mln ton, a na Szczecin i Świnoujście prawie 21 mln ton.

Niewielki jest udział transportu morskiego w przewozie pasażerów (nieco ponad 1,6 mln pasażerów rocznie). Są to głównie połączenia promowe na Morzu Bałtyckim. Do najważniejszych linii promowych należą:

- ze Świnoujścia do Ystad i MalmÖ w Szwecji oraz do Kopenhagi,

- z Gdyni do Karlskrony w Szwecji,

- z Gdańska do OxelÖsund w Szwecji oraz do Helsinek.

Transport lotniczy (powietrzny) jest najdroższym rodzajem transportu. Jest jednak niezastąpiony w państwach o dużych obszarach oraz na terenach niedostępnych dla innego rodzaju transportu.

W Polsce transport lotniczy w przewozach krajowych nie ma większego znaczenia. Rośnie natomiast jego udział w międzynarodowych przewozach pasażerskich.

W Polsce obecnie funkcjonuje 11 pasażerskich portów lotniczych: Warszawa-Okęcie, Gdańsk-Rębiechowo, Katowice-Pyrzowice, Kraków-Balice, Poznań-Ławica, Rzeszów-Jasionka, Szczecin-Goleniów, Wrocław-Strachowice, Łódź, Bydgoszcz, Zielona Góra. Zdecydowanie największe znaczenie, zarówno w ruchu krajowym, jak i międzynarodowym, ma port lotniczy Warszawa-Okęcie.

W roku 2006 polskie porty lotnicze przyjęły i odprawiły blisko 15,4 mln pasażerów w ruchu międzynarodowym, z czego ponad 50% przypadło na Okęcie.

Polskie Linie Lotnicze LOT (wraz ze spółkami zależnymi - EuroLOT i Centralwings) dysponują 65 samolotami. Są to samoloty typu Boeing 767, Boeing 737, ATR 42, ATR 72 oraz Embraer. Jest to niezbyt duża, ale młoda i nowoczesna flota powietrzna. LOT obsługuje 49 międzynarodowych linii lotniczych do 31 państw. Rocznie przewozi ponad 2 mln pasażerów i około 30 tys. ton towarów.

Na swoich stronach GRUPA INTERIA.PL Sp. z o.o. Sp.k. wykorzystuje wraz z innymi podmiotami pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach statystycznych i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Kliknij, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies. Zamknij